Sådan får du olie nok i løbet af dagen

Jeg har tidligere skrevet om, at det er vigtigt at få olie ind i din kost. Det skal være olie, der ikke har været opvarmet. Det betyder altså, at det olie, du steger eller bager IKKE tæller med. Jeg vil derfor komme med gode forslag til, hvordan du kan give din krop det olie, som den har brug for, for at fungere optimalt hver dag!

Det er vigtigt, at du får et sted mellem 4 og 6 spsk olie hver dag. Olien kan sagtens være blandet i noget, og du kan spise den ren. Jeg vælger sjældent at spise den ren, for jeg synes ikke, det smager ret godt.

Hvis jeg får for lidt olie i løbet af en dag – eller over en længere periode – så bliver jeg uoplagt og træt. Mere end jeg ellers vil blive. Og når jeg er træt og uoplagt, så “craver” jeg sukker, i form af slik, kage og is. Og dét er skidt!

I stedet for sørger jeg for at spise noget af nedenstående HVER DAG:

  • avocado
  • pesto
  • mayonnaise
  • hummus
  • remoulade
  • mandler
  • aioli
  • olie-/eddikedressing

Alle de nævnte her indeholder gode olier. Og de gode olier smører min krop, både indvendigt og udvendigt. Mine led gør ikke længere ondt, min hud er pæn og glat. Jeg har ikke længere tør hud på benene, hvor det har den her dryssende effekt, når jeg tager mine bukser af. Kender du det?!

Olie, jeg spiser:

Jeg spiser ofte en avocado til formiddag. Den er god at spise med ske, når der er drysset salt og lidt citronsaft på. Hertil får jeg 10 mandler. Det holder mit blodsukker stabilt helt frem til frokost!

Og a pro pos frokost, så spiser jeg meget gerne makrel med masser af mayonnaise. Mine kollegaer laver store øjne, når de ser, hvor meget mayonnaise, der egentligt skal til. To spiseskefulde! Det svarer til ca. 30 gram. Og det skal være af den gode slags, der er lavet på min. 80 % rapsolie. Hellman’s er min favorit.

Til aftensmaden sørger jeg for at få olien ved siden af maden. Som jeg skrev i starten, så gælder den olie, jeg steger kødet i, ikke! Når kødet er stegt, tager jeg det af panden med det samme, og til tilbehøret sørger jeg for at få fx pesto, hummus eller en olie-/eddikedressing.

spidskål, salat, tomat, gulerødder, avocado, citronolie, olie

På denne spidskålssalat har jeg hældt citronolie henover. Sammen med avocadoerne (som ikke ses på billedet), er de med til at give mig min daglige dosis af olie.

Lækkert!

Kærlig hilsen Katrine

Pin It on Pinterest