Mindfulness i min hverdag

Mindfulness – sådan bruger jeg det i min hverdag

Mindfulness er ét af de store buzzwords – både i år og sidste år. Jeg lærte mindfulness at kende tilbage til januar-februar måned sidste år. Altså for omkring et år siden. Det har taget lang tid at erkende, men det gør godt for mig!

I dag bruger jeg det på flere forskellige måder. Det er det, jeg gerne vil fortælle dig om med dette indlæg.

mindfulness, stress, hverdag

Da jeg blev sygemeldt med stress, gik der nogle dage (uger, måske), før jeg kunne tænke. Jeg brugte meget tid på at sove, spekulere, græde, se (ligegyldigt) tv og på at stirre ud i luften. Der gik egentligt også lang tid, før jeg kom uden for døren. Altså før jeg havde energi og lyst til at gå en tur. Eller til at aflevere/hente børn.

Noget af det, der hjalp mig frem til at få en smule overskud, var mindfulness. Jeg købte mig en app, som jeg brugte, når jeg var ekstrem træt. Jeg brugte den også, når jeg skulle sove. Nogle gange skældte Kenneth ud over den, for det gjorde, at han ikke kunne sove…men det hjalp mig til at slippe alle mine tanker og bekymringer. Og så sov jeg!

Mindfulness App

Den app, jeg brugte (og stadig bruger) hedder Mindfulness For Børn. Den koster kr. 29,- og jeg synes, den er pengene værd. Det er sjældent, jeg bruger penge på apps, men denne har tjent sig selv hjem mange gange! Så sidder du og overvejer en app, der kan hjælpe dig med at trække vejret helt ned i maven og slippe alle tankerne for en kort stund, så køb denne.

Jeg var jo sygemeldt i lidt mere end 4 måneder dengang, og jeg brugte denne hver aften. Da jeg startede på arbejde, brugte jeg den, når jeg følte, jeg havde brug for den. Det fadede lige så stille ud, og pludselig havde jeg ikke brugt den i flere måneder (!!?).

Det kan måske tænkes at være en god ting, men jeg tror, jeg havde haft endnu bedre af at huske den. Jeg kan i hvert fald mærke, at når jeg tager den i brug i disse dage, selvom jeg er på arbejde, så er det imponerende, så meget energi, jeg tanker op! Ja, jeg er meget overrasket, faktisk!

mindfulness, stress, hverdag, for børn, app

Jeg har i sidste uge brugt den to gange på mit arbejde. Én gang, da et to-timers møde var ved at slutte, og en enkelt gang mellem to lektioner (jeg er skolelærer, hvis du ikke ved det). Jeg satte mig bagest i lokalet, puttede hørebøfferne i ørerne og tændte for app’en. Der er mange forskellige øvelser at vælge imellem, og jeg valgte én, der var omkring 4 minutter lang.

4 minutter var nok til, at jeg igen kunne gå tilbage til mødet og være med. Og 4 minutter var også nok til, at jeg kunne være den bedste hustru og mor, som man kan tænke sig! Altså, da jeg kom hjem 😉

Mindfulness Malebog

En anden ting, jeg ynder at bruge, er at male i en malebog. Jeg har allerede fortalt om det i et tidligere indlæg – som du kan læse her – og når jeg maler, så er det ofte sammen med pigerne herhjemme. Da bogen var ny for mig, havde jeg den altid med i tasken på arbejde, men jeg har aldrig brugt den dér. Derfor ligger den herhjemme, og når jeg maler i den, så er pigerne MEGET interesseret i den. Og måske en smule misundelige 🙂

Bogen gør, at jeg kobler af. At jeg koncentrerer mig om denne og ikke andet. Hvis jeg kommer i tanke om andet, så har jeg som regel en seddel ved siden af, hvor jeg kan skrive det ned. Og når jeg så har skrevet det ned, så er det ude af mit hoved!

Alenetid – ja, tak!

Alenetid er også et element, der kan sammenlignes med mindfulness. Jeg abbonerer på BoligMagasinet, og når det lander i min postkasse, så tager jeg mig tiden til at sidde alene og uforstyrret og sluge bladet, dog alt for hurtigt.

Jeg tror, at Kenneth er klar over, at det er guld værd for mig!

Alenetid kan også være at læse i en bog. Det er desværre alt for lidt, jeg får det gjort, men når jeg gør det, så nyder jeg det!

Man skulle tro, det er løgn, men alenetid for mig er også at handle ind. Alene, uden børn, altså! Jeg kan godt lide det, og jeg nyder at gøre det, når der ikke er mange kunder i butikkerne. Fx en sen aften eller tidlig morgen.

Jeg kan nærmest føle, at det er healene at handle lækre råvarer for så at gå hjem og tilberede og nyde! Kender du det?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om du bruger mindfulness i din hverdag? Måske du har et godt tip til mig, som jeg ikke lige havde tænkt over 😉

Jeg ønsker dig en rigtig skøn vær-tilstede-i-nuet-dag!

Kærlig hilsen Katrine

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Følg mig på Facebook
Nyeste pins
Pinterest : Belette
12 ting, du ikke vid
12 ting, du ikke vid
Gina is a profession
Hvilket tema skal du
Hvilket tema skal du
Kostumer - især til
Why your blog needs
Love Short pixie hai
https://s-media-cach
Trendy Women’s Short
3-long-silver-pixie-
Copywriting ideas fo
Copywriting ideas fo
Sådan har jeg 5-dobl
blogtips, blogguide,
En del af